Rukalla rakennetaan aktiivisia lifestyle-brändejä

Yhteistyökumppanina hiihtokeskus? Kuulostaa mediaratkaisulta, mutta Ruka-Kuusamon tapauksessa kumppanuudet ajatellaan laajemmin. Yhteistyössä brändikumppanuustoimisto Mätch Inc:in kanssa Ruka-Kuusamon edustamat arvot ja elämäntapa paketoitiin kokonaisuudeksi, jota mainostajat voivat käyttää oman brändinsä rakennusaineina.

”Luontosuhde, vastuullisuus, kotimaisuus ja aktiivinen elämäntapa”, luettelee Mätchin asiakkuusjohtaja Tomi Koivulehto. Suomen upeimmat luontokohteet: kolme kansallispuistoa ja neljä vuodenaikaa ovat sisäänrakennettuina Ruka-Kuusamon brändiin. Luontoarvoja ei voi ostaa, mutta Rukan tapauksessa ne kuuluvat kauppaan.

Ruka-Kuusamon brändi on vahva ja sitä on rakennettu pitkäjänteisesti. Vaikka matkailuelinkeino rajautuu usein bränditutkimusten ulkopuolelle, huutomerkillä varustettu Ruka-tunnus on syöpynyt ihmisten mieliin jo 80-luvulla.

”Kysymys ei ole vain hiihtokeskuksesta. Alueen yhteismarkkinoinnissa Kuusamo on aina ollut erottamaton osa brändiä ja tuottaa sille merkittävää lisäarvoa vuoden ympäri”, sanoo Ruka-Kuusamo Matkailu ry:n toimitusjohtaja Mats Lindfors.

Kun Lindfors tuli matkailuyhdistyksen johtoon, kumppanuusliiketoiminnan kehittäminen oli yksi tavoitteista. Seitsemän vuotta myöhemmin, kun organisaatio on vahvistunut, siihen alkaa olla edellytyksiä. Näistä lähtökohdista sai alkunsa myös Mätch Inc:in kanssa käynnistetty hanke.

Mätchin kanssa Ruka-Kuusamo pystyy tarjoamaan kumppaneiden tavoitteita vastaavan hyödyntämissuunnitelman ja luovan konseptin. Ruka-Kuusamon alueella sen jalkauttamisesta vastaa osaava organisaatio. Asiakas ei osta itselleen töitä, vaan avaimet käteen ratkaisun.

Mätchin Tomi Koivulehto näkee Ruka-Kuusamon brändissä paljon arvoa, jota kumppanit voivat hyödyntää myös matkailukeskuksen ulkopuolella. Oikeanlaiset kumppanit tukevat puolestaan Ruka-Kuusamon brändiä. Lähtökohtana on, että molemmat osapuolet hyötyvät toisistaan. Lindforsin muistuttaa, että yhteinen arvopohja on tekemisen edellytys.

”Kysymys ei ole siitä, että toinen osapuoli saa näkyvyyttä ja toinen osapuoli rahaa, vaan siitä, että kaksi yritystä jakavat yhteisen mission”, hän sanoo.

Käytännössä Ruka-Kuusamo etsii kumppaneita, jotka haluavat liittää omaan brändiinsä sen edustamia arvoja. Toisaalta se tarjoaa kiinnostavan yleisön ja hyvän alustan taktisille toimenpiteille.

Luontoarvojen lisäksi Ruka-Kuusamon vahvuutena on aidosti ympärivuotinen matkailukausi ja liki miljoona vuosittaista yöpymistä. Takana on historian paras kesä, mikä ei Lindforsin mukaan johdu pelkästään pandemian aiheuttamasta kotiomaanmatkailubuumista. Edellytykset on luotu pitkäjänteisellä työllä.