NÄIN SAAT SPONSOROINNISTA ENEMMÄN IRTI

RAKKAUTTA RAHALLA VAI AITOA KUMPPANUUTTA?
– NÄIN SAAT SPONSOROINNISTA ENEMMÄN IRTI

 

Freestyle-laskija Pekka Hyysalon elämän muuttaneen kohtalokkaan hypyn jälkeen hän on puhunut periksi antamattomuuden puolesta. Hän on näyttänyt esimerkillään mitä tinkimättömällä asenteella voi saada aikaiseksi. Vammautuneelle Hyysalolle myös esteettömyys on tärkeää. Kaikkien ihmisten rajoitteet pitäisi ottaa mahdollisimman hyvin huomioon erityisesti julkisissa tiloissa, kuten hotelleissa. Esteettömyys on yksi Pohjoismaiden suurimman hotelliketju Scandic Hotelsin tärkeimpiä arvoja. Scandic lähti tukemaan Hyysalon FightBack -hanketta, sillä he jakavat samat arvot ja kumppanuus on mahdollisuus kertoa tätä liiketoimintaakin tukevaa viestiä eteenpäin.

Rahalla voi ostaa näkyvyyttä, mutta aidon kumppanuuden luominen vaatii kaksi osapuolta jakamaan arvonsa ja viestimään samaan suuntaan.

 

MISTÄ OIKEASTAAN PUHUMME, KUN PUHUMME SPONSOROINNISTA?

Sponsoroinnissa on kyse markkinoinnin kumppanuudesta. Siitä että kaksi tahoa, brändejä molemmat, jakavat samat arvot, ponnistavat samaan suuntaan kohti yhteisiä tavoitteita ja lainaavat toinen toisensa brändi-imagoa sekä markkinoinnin keinovalikoimaa.

Urheilija on brändi, joukkue on brändi, artisti on brändi ja artistin bändi on brändi. Myös brändi on brändi. Brändillä on imago ja brändillä on tarina.

Sponsorointiin liitetään usein yksipuolinen mielikuva siitä, että yritys antaa rahaa ja saa vastineeksi logonäkyvyyttä. Mutta sponsoroinnin ei pitäisi olla pelkkä logo jääkiekkokaukalon laidalla.

 

YHTEINEN TARINA

Etkö olisi mieluummin osa jääkiekkojoukkueen tarinaa? Tukemassa, auttamassa, viemässä tarinaa eteenpäin, ja tietenkin myös nauttimassa saamastasi huomiosta. Eikö seurakin olisi sitoutuneempi kumppaniin, joka puhuu ja tekee asioita yhteisten asioiden puolesta?

En usko urheilijan (saati yleisön) ja täysresoluutioisen digipainetun lakkapintaisen liikemerkin välille syntyvän merkittävää tunnesidettä. Enkä usko sinunkaan juuri keksivän kerrottavaa logostanne kaukalon laidalla. Mutta yhteisestä tarinasta syntyy nykyaikaisen markkinoijan kipeästi kaipaamia merkityksellisiä sisältöjä.

En tietenkään kiellä sinua ostamasta logonäkyvyyttä. Osta ihmeessä, jos näet sen järkeväksi. Sponsorointi on aina myös näkyvyyden ostamista. Ymmärrä kuitenkin, kuinka sponsorointi voi olla paljon muutakin.

 

MITÄ HALUSITKAAN SANOA?

Sponsoroinnin tulisi olla osa liiketoiminnan tavoitteista johdettua markkinointistrategiaa ja sen näkyvä osa. Sponsorointi on myös oiva keino tuoda esiin yrityksen arvoja.

Mitä brändinne haluaa sanoa? Mikä olikaan se strategiakalvoissa määritetty kilpailuetu, asiakaslupaus tai suunniteltu markkinointiviestinnän konsepti. Heräisikö se kumppanuuden avulla eloon?

Mitä brändiattribuutteja brändinne kaipaa? Voisiko joku tarkkaan valittu vaikuttaja puhua näiden nimenomaisten brändiominaisuuksien puolesta?

 

VARAA KUMPPANILLESI AIKAA KALENTERISTASI

Kumppanuus, kuten mikä tahansa suhde, vaatii jatkuvaa huolenpitoa. Muulloinkin kun sopimusta uusittaessa. Mieti miten kumppanuus sopisi markkinoinnin muuhun tekemiseen, kuten valittuihin teemoihin ja markkinointikalentereihin. Varaa kumppanuudelle paikka markkinointikalenterista ja varmista, ettei yhteistyö jää irralliseksi.

 

 

VIIMEIN KAIKKI ON HYVIN

Kun sponsorointiyhteistyöhön lähdetään liiketoiminnan tavoitteista ja se integroidaan muuhun markkinoinnin tekemiseen, et ole enää ostamassa pelkkää näkyvyyttä vaan tavoittelemassa vaikutusta. Hyvässä kumppanuudessa kerrotaan yhteistä tarinaa ja jopa muutetaan maailmaa haluttuun suuntaan.

 

 

Näin saat kumppanuudesta enemmän irti:

1.Mieti mitä brändisi haluaa sanoa ja ymmärrä mitä yleisösi haluaa kuulla.

2. Valitse kumppanisi huolella, varmista yhteiset arvot ja sitoutuminen.

3. Määritä selkeät tavoitteet, viilaa myös mittarit kuntoon.

4. Ole avarakatseinen. Ymmärrä kaikki mahdollisuudet.

5. Budjetoi niin, että rahaa riittää myös kumppanuudesta kertomiseen.

6. Hyödynnä luovasti, monikanavaisesti ja -muotoisesti.

7. Seuraa tuloksia kriittisesti, opi ja kehitä yhdessä kumppanisi kanssa.

 

Sivuhuomio:

47% sponsoroivista yrityksistä pitää sponsorointia strategisesti merkittävänä markkinoinnin keinoina. (Sponsor Insight 2017). 53% käyttää siis rahaa sponsorointiin ilman toiveita sen vaikuttavuudesta.  Miten teillä? Ota yhteyttä, niin jutellaan.