Juha Reini Mätchin operatiiviseen johtoon

Brändikumppanuustoimisto Mätch Inc:in operatiiviseksi johtajaksi vuoden alusta palkattu Juha Reini tuntee urheilu- ja kumppanuusmarkkinoinnin haasteet ja mahdollisuudet kuin omat taskunsa – ja monelta eri kantilta. Suurelle yleisölle Juha on tuttu jalkapallokentiltä ja YLE:n studiosta, mutta liike-elämässä toimiville myös muista yhteyksistä.

Jalkapalloa nyt 45-vuotias Reini pelasi ammatikseen Suomen, Belgian ja Hollannin pääsarjoissa sekä tietenkin Suomen A-maajoukkueessa. Peliuransa jälkeen hän on työskennellyt lajin parissa pitkään ja kokenut omien sanojensa mukaan alan jokaisen pöydänkulman. Näihin kulmiin kuuluu toimiminen niin kykyjenetsijänä, pelaaja-agenttina, urheilutoimenjohtajana ja seurajohtajana kuin sekä miesten että naisten pääsarjajoukkueen valmentajana. Päivätöidensä lomassa Juha on toiminut myös Palloliiton huippujalkapallovaliokunnassa sekä Palloliiton ja Olympiakomitean yhteisessä strategiatyöryhmässä.

Viimeiset vuodet Juha on työskennellyt myynnin ja markkinoinnin parissa ohjelmisto- ja urheiluteknologian aloilla. Mätchissä hänen leveille hartioilleen laskeutuu liiketoiminnan kehityksen ja operatiivisen toiminnan vastuu. Omien sanojensa mukaan mies on täynnä ideoita ja kumppanuusliiketoimintaan liittyvää uskoa.

”Haluamme saada kumppanuuksista enemmän irti, tuoda niihin uusia näkökulmia, lisätä vaikuttavuutta ja ymmärrystä ja kasvaa siinä samalla alan markkinajohtajaksi”, hän sanoo.

Mätch Inc:in toimitusjohtaja Dana Pikkarainen puhuu täydellisestä mätchistä.

”Juha tuntee läpikotaisin sen kentän, jossa me toimimme. Ajattelemme samalla tavalla kumppanuuksien kehittämisestä ja haluamme tehdä niiden hyödyntämisestä ammattimaisempaa, tavoitteellisempaa ja ennen kaikkea tuloksellisempaa.”

Urheilun lisäksi Reini puhuu koko vaikuttamisen valikoimasta. Sponsorointi ja kumppanuudet koskevat yhtä lailla viihdettä, kulttuuria, matkailua sekä yhteiskunnallisia toimijoita ja heidän kanssaan kumppanuuksia solmivia yrityksiä ja yhteisöjä.

Reini muistuttaa, että haastava markkinatilanne vaatii asioiden tekemistä paremmin kuin koskaan. Korona on kurittanut koko kenttää, mutta hyvin hoidetut ja idearikkaat kumppanuudet kestävät vastoinkäymisiä ja yhteistyöstä tulee entistä tiiviimpää.

”Kriisi on tehnyt sponsoroinnista yhteiskunnallisempaa, mutta vastikkeetonta se ei siltikään ole. Haluamme näyttää tietä ja valaa uskoa tulevaisuuteen”, hän sanoo ja rohkaisee sekä oikeuksien omistajia ja sponsoreita kehittämään kumppanuuksia ja olemaan yhteydessä.”